Husliga Ninus

106826-245

Foto: Ica Kuriren

Morots- och apelsinmarmelad

Ingredienser 4 burkar:
  • 750 g morötter
  • 3-4 apelsiner
  • 5 dl vatten
  • 8 dl strösocker
  • 2 dl citronsaft
  • 1 flaska certo pektin

  • Så här gör du:
    Skala och riv morötterna fint. Tvätta apelsinerna under varmt vatten. Skala dem med en potatisskalare så att så lite som möjligt av det vita följer med. Strimla skalet fint. Pressa ur saften. Blanda morötter, apelsinskal, saft, vatten, socker och citronsaft i en kastrull. Koka upp och skumma. Sjud utan lock i 60 minuter. Rör ner certo och låt marmeladen kallna. Förvara i kyl.

    Receptet hittade jag hos Ica Kuriren.



    Imorgon är det bullbak som gäller, jag ska även försöka göra lite apelsinmarmelad. På måndag, ja då ska det bakas peppakakor av släktreceptet. Oj oj, jag är verkligen inte speciellt huslig så vi får väl se hur det går. Men nu är det tvkväll som gäller. Trevlig helg på er!



    Kommentarer
    Postat av: Annika

    Hej Nina! Kul att hitta en pysselblogg med en tjej med likadana intressen. Jag länkar till dig hos mig så jag hittar tillbaka. Hoppas det e ok??

    Postat av: Tina

    Vad smaskigt det lät. Testade göra marmelad i micron en gång, inget att rekommendera. Eller så var det pga mig ;) *ler* Men nu kanske jag ska göra ett nytt försök. Hoppas du får en härlig helg, själv ska jag till Falu Gruva på julmarknad imorrn, ska bli mysigt =)

    2006-12-09 @ 20:36:12
    URL: http://tinitott.blogg.se
    Postat av: Teija

    Lyhty is better than lace, by the way. Good choice! Nam, looks delicious! Save some to me ! :)

    2006-12-09 @ 22:15:19
    URL: http://www.roopeliini.vuodatus.net
    Postat av: Nina

    Annika: Jag är så glad att du länkade, tack och bock! Länkade till din sida också, den är ju fullproppad med roliga och intressanta saker.
    Tina: Haha, tror inte det var dig det var fel på...det verkar inte helt lätt att göra marmelad i micron. Fast det ska det väl kanske vara? *skrattar* Hoppas julmarknaden var skoj, jag är så avundsjuk.
    Teija: Thanx, i like this better too. Bright minds you know...

    2006-12-10 @ 13:54:24
    URL: http://ninus.webblogg.se
    Postat av: Fröken Kattfot

    Å va snyggt du gjort med sidan. Gillar prickigt!!! Dina keramikänglar var superfina :-)

    2006-12-10 @ 15:06:23
    URL: http://frokenkattfot.blogspot.com
    Postat av: Anonym

    Pullaa! And marmelade...You are kitchengodness :D

    2006-12-10 @ 15:43:28
    URL: http://www.roopeliini.vuodatus.net

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress:

    URL:

    Kommentar:

    Trackback