Gott nytt år

Så var det dags för årets sista inlägg. Fru Anna på Lantliv i stan undrade vad våra önskningar inför 2007 var, det vill jag ju gärna vara med och svara på.

Jag önskar:

* att flytten till min nya lägenhet går enkelt och snabbt
* att jag ska trivas på det nya jobbet
* att pysselkvällarna lever vidare
* att jag blir klar med körkortet snabbt som attan
* att jag ska kunna åka till Tammerfors och Orivesi och hälsa på Teija så fort som möjligt
* att de äntligen kommer färgade linser i min styrka ;)
* att jag ÄÄÄÄÄntligen ska bli kär igen
* men främst av allt så önskar jag att jag och alla mina nära och kära får ett friskt och bra år.

Nu återstår det inte mycket annat än att önska gott nytt år till er alla och hoppas att ni har vänner och familj att mysa med imorgon kväll. Själv ska jag äta mat och dricka vin med mina kompisar. Det blir nog kanonmysigt och på årets första dag planerar jag att ligga och slappa och titta på Ivanhoe. För det visas väl fortfarande?

106826-285




Minipyssel

Häromnatten satt jag och kusin Teija och pratade miniatyrer. Förstår inte hur två personer kan gå igång på något och bli helt maniska som vi. Finns det andra? ;)
Teija har ett helt fantastiskt dockskåp som jag varit lite avundsjuk på under flera år och nu bestämde jag mig för att försöka bygga ett eget.
Det verkar vara en hel del pyssel med sådant och jag är ju sådan att om det inte går fort och är relativt lätt så tröttnar jag. Ja jag vet....vilken dålig egenskap. *ler*
Så jag tänker börja med att göra en Extream Makeover på mitt gamla Lundby från 70-talet. Ska bli spännande att se om jag orkar och om det går att göra till ett modernt hus med lantlig inredning. Ja, sådär som jag vill bo på riktigt.



106826-282


Som ni säkert ser så har taket lossnat, heltäckningsmattorna flagnat av och så har jag visst gjort lite egna konstverk i krita på parketten också. Åh, nu när jag ser den på bild istället för i verkligeheten så ser jag ju vilken utmaning det kommer att bli. *skrattar*


106826-284

  
106826-283


Det tog en dag innan pappa lyckades gräva fram mitt gamla dockskåp från uthuset, så under tiden gjorde jag ett litet lykthus istället. Bilderna är lite otydliga, men i lyktan så är det mossa av otovad ull, filtlöv, en sten av lera och lite trädgrenar. Längst fram ligger det en liten älvbebi och sover.

God fortsättning

Så har julen kommit och gått, men det var roligt så länge det varade. :) I våran familj lägger vi faktiskt inte så mycket krut på traditioner och sådant utan vi försöker ta det lungt, umgås och göra precis som vi känner. Den här julen gjorde vi så här: åt jullunch, var ute på stavgång, tittade på Kalle och sedan öppnade vi presenter. Jo, jag hann med att ta en julpaus och sova lite på dagen också. :) Juldagen och Annandagen så har jag tillbringat med vänner och släkten. Hur mysigt som helst!

Tack för alla fina presenter och julhälsningar, jag är så glad för varenda en!



106826-281

Mitt lilla julbord välkomnar mina gäster i hallen.


106826-278

Julpåsar med små gåvor till släkten.


106826-276

I våran släkt så ger vi varandra symboliska presenter till jul. Något som säger, jag tänker på dig. I år fick många av dem Havssalt med franska örter av mig. Jag hoppas det kommer till användning och glädje. Idén fick jag från
Husmusen, tack så mycket!


106826-279

Ett av de mest tjusiga inslagningar jag har sett på länge. Till mig från mamma.


106826-280

Pipen och mommo tar en tupplur i soffan efter paketöppningen.


Pysslat ihop ett halsband

Tidigare i höst så pysslade jag ihop det här halsbandet. Har inte kommit mig för att ta kort på det tidigare, men nu så fastnade det på bild också.
Kedjan och papperet i medaljongen är från
Panduro. Själva medaljongen är från Emmaus och glaspärlan har jag också fyndat på loppis. Det är från ett halsband som jag plockat isär. Hjärtstenen köpte jag på en hantverksmässa...kommer inte ihåg vilken butik tyvärr.

106826-275

Foto: privat





God Jul

Nu är det mesta julpysslet färdigt. Kakorna är bakade, klapparna inslagna, korten (de få) ivägskickade och julhåret är färgat. Japp, idag färgade jag det rödbrunt, inte en jättestor förändring direkt, men lite juligt. :)

Nu återstår bara att lägga sig framför tv´n och kika på lite julfilmer och slappa. Lovely!

Jag önskar er alla en fridsam och mysig jul!


106826-274

En liten lista

Sitter och nattsuddar igen efter en stressig dag. Ibland är det svårt att varva ner och då tänkte jag passa på att kopiera en lista som Susanne har gjort.

Längtar Du efter julen?
Hallå, självklart!


Vad är det Du längtar mest efter (om Du nu längtar efter julen)?

Mys, klappar och godis.


Vad ska Du göra i jul?

Umgås med min familj, promenera och slappa.


Har Du köpt klart Dina julklappar?

Självklart inte, jag köper alltid i sista minuten.


Vad har Du önskat Dig i julklapp?

Lugn och ro, kramar och kläder. Jag kan komma på massor med mer saker men det räcker nog så. :)


Ditt bästa jultips?

Umgås med människor du tycker om.


Favoritmat på julbordet?

Pappas köttbullar


Något på julbordet Du inte äter?

Julskinka och lutfisk


Julgran?

Älskar julgran, men i år har jag bara en liten i plast. Lite kitsch...men söt är den.


Ingvar som julvärd?

Varför inte?


Julstrumpor, är det något för Dig?

Brukar vi inte ha, men det skulle vara roligt.


Tror Du eller har Du någonsin trott på Tomten?

Nej, jag har aldrig trott på tomten...lite tråkigt faktiskt.


Finaste julsången?

Gläns över sjö och strand, Joulupuu on rakenettu


Kollar Du på Kalle klockan tre?

Vi brukar ha tv´n påslagen, men så mitt i programmet kör vi igång med julklapparna då ingen av oss kan hålla sig ifrån dem. ;)


Karl-Bertil Jonsson?

Love it! Men jag brukar missa den av någon anledning.


Särskild jultradition Du gillar extra mycket?

Den enda tradition vi har i våran familj är att vi inte har traditioner.


Vilken tid på julaftonen är den bästa?

Det är väl egentligen kvällen innan då jag sitter hemma och dricker julmust och slår in julklappar.


Finns det någon julmusik Du har svårt för?

Allt som är omgjort för att musikförlag ska tjäna extra slantar, typ hiphopjul och liknande.


Har Du något nyårslöfte på gång?

Gå ned i vikt, sluta röka....men det är alltså bara i tankestadiet. Gå ned i vikt bara ska jag göra!


Är det något Du vill tillägga?

God jul!



106826-273

Foto: Southern Living




Pyssel och stress


Den här veckan har jag knappt varit ute på internet, jättetrist, för jag saknar att läsa era bloggar och att blogga själv också förstås. *ler* Men jag har sådan julstress att jag inte kan koncentrera mig på att läsa en tidning ens, ännu mindre att sitta still framför datorn. Längtar till julen och samtidigt megastressar över julklappar och allt som hör till. Du känner kanske igen dig? :)
Jag har även hunnit köra halkbana den här veckan. Nu känns det att körkortet närmar sig.

Pysselkväll har vi självklart haft, även om julen står vid dörren. Petra och Chrille gjorde ett jättesött pepparkakshus, däremot lyckades inte jag ta någon bra bild på den. Moster Aira och jag gjorde julkort, etiketter och slog in julklappar. Mysigt!

Jo just det, jag har även satt i löshår på Moster också, i två omgångar, nu borde det vara tillräckligt tjockt. Hoppas det håller! :)

Hur hanterar föresten du julstressen? Lika galen och uppstressad som jag? Eller tar du det lungt och coolt som Moster Aira?



106826-270

Några av mina julkort till julklapparna

106826-271

Lite julklappsetiketter. Och nej, det är inte frystejp. ;)

106826-269

 
Moster Airas paket med hemmagjord etikett.


106826-272

Lilla huset


106826-268

Foton: privata




Måla uppåt väggarna

106826-267

Foto: Murorosso


För er som inte vet så kommer jag att flytta till en alldeles egen lägenhet inom några månader. Självklart så surfar jag runt för att hitta idéer hur jag ska måla, tapetsera och inreda. Det är så spännande! Tyvärr så är ju ekonomin något som sätter gränser...kan inte jag vinna några miljoner???....men mycket går ju att göra själv.
Hittade Kimberly Kae´s sida och där finns massor av tjusiga muralmålningar. Någon som känner sig manad att komma och måla hos mig? :)
Samtidigt som jag vill ha en gammeldags lantlig stil, så vill jag gärna att det ska vara modernt och lite avskalat, inte för mycket pryttlar med andra ord. De här träden tycker jag skulle passa in, även om man försöker hålla inredningen lantlig. Vad tycker du?



Rays lilla snögubbe

106826-266

Foto: privat



Ni kanske kommer ihåg att jag hade
Finbesök för några veckor sedan, av Ray. Som den snälla värdinna jag är så "tvingade" jag med honom på keramiken, då jag inte ville missa den. ;) Men jag inbillar mig att det inte tog så hårt på honom, för titta vilket konstverk han gjorde. En liten snögubbe med näsa och hatt och allt. :) Glasyren fixade jag senare och nu är den alltså äntligen bränd. Självklart hamnar den på en hedersplats hemma hos mig under julen.



Present till mig

106826-264

Foto: privat


Titta vilken tjusig ljusstake jag fick av Moster Aira i helgen. Eller kallas det för kandelaber, även om det är två ljushållare? Nåja, urtjusig är den i alla fall. Moster var lite orolig att den inte skulle passa in i min samling, men den råkade ju bara vara finast av allihopa. :) Nu är det faktiskt en samling, tror jag har fem stycken. :) Hon hittade den på
Emmaus, där jag aldrig lyckas hitta sådana här stakar i fattigmanssilver. Tack och bock!




Julstämning


Igår bakade jag pepparkakor, både ljusa och mörka. I Finland är det ganska vanlig med ljusa, där man använder Hjortronsalt som jäsmedel...vilket får hela köket att lukta ammoniak när man öppnar ungsluckan. Inte helt aptitretande kanske? ;) När de är bakade och klara smakar de underbart, men mina blev lite väl fluffiga och förlorade lite smak.

106826-260

Foto: privat

106826-259

Foto: privat

I ett försök att uppnå julstäming har jag även gjort en julgrupp. Det var superskoj! Det syns inte på bilden, men jag har glammat upp både den där "kronärtskockeliknade" växten och några kottar med lite glitter

106826-261

Foto: privat




Pysselkväll


I tisdags var det dags för pysselkväll igen. Den här gången gjorde vi faktiskt ljus, det som vi skulle gjort förra gången...men jag hade inte så mycket material, så vi sköt upp det.
Men nu blev det alltså av. Tack Moster Aira!
Det var första gången jag var med och gjorde det och det var superskoj! Vi stöpte inte vanliga raka ljus utan gjorde det lätt för oss och gjorde ljus i diverse burkar. Hos
Tomteland kan du läsa hur man gör. Vi använde parafin från Panduro i tillägg till ljusstumpar, men det går att göra hur man vill.

106826-258


106826-256
 
106826-255

Det var kul att se hur stearinmassan ändrade färg när den stelnade. Vi mixtrade och provade lite, både med färg, olika färg på ljusstumpar och med kanel.

106826-257


Petra gjorde ljus av gelé. Ett enkelt sätt att göra egna ljus med beskrivning i paketet.

Julkortet

Jag ville självklart anta utmaningen Anna på Lantliv i stan utlyste för ett tag sedan. Här är den, lite försenad, men ändå. (Blogsoft har haft problem och stoppade nya poster ett tag, för att rätta till problemet.)

God Jul till er alla, önskar Nina och Pip.

106826-254





Liten pepparkaksgumma



106826-252

Foto: privat

En sådan här liten söt pepparkaksbebis fick jag med mailen häromdagen. Lilla Saga uppsnofsad till tänderna. :) Håll med, hon är väl världens sötaste bebis? Partisk för att det är Christinas bebis? Näh!!! *skrattar*

Söta virkade små saker




Är du pysselintresserad har du nog hittat till det här stället tidigare, men jag måste ändå få tipsa er som eventuellt har missat det.
Roxycraft - patterns that don´t suck, har lite smått och gått som inte är för avancerat. Det är humor och kreativitet i en salig blanding. Några mönster är gratis, flera kan du köpa. Det finns en blogg att besöka också, om du är sugen på lite mer läsning än pyssel. Och jo, det är INTE bara virkning som gäller, utan det finns lite för alla pysselsugna.


 
106826-250

106826-251

Foton: Roxycraft




Marmeladen

Det blev väl kaka av allting. :) Fråga mig inte hur jag lyckades, men min marmelad blev brun och kokade över hela spisen. Den är inte bränd, bara brun. Detta är ett mysterium. Totalt oätlig är den i alla fall.
Så nu är det nya tag med pepparkakorna, som blir imorgon istället. Har tänkt att försöka julpyssla lite ikväll.

Pysselträff i morgon, kom ihåg!

Vit jul


 

106826-248

106826-249

Foton: privata


En av mina största inspirationskällor i fråga om det mesta, men särskilt pyssel och hantverk är ju såklart mamma. Hemma hos dem kan man nästan föreställa sig att vi kommer att få en vit jul. :)

De söta vimplarna kommer jag att pyssla med på nästa pysselträff, materialet är redan införskaffat. Hittade söta printouts hos
Hanna, kanonbra, för jag vill inte gärna använda mina bokmärken som jag samlade på när jag var liten. Som bas ska jag använda papper ur en finsk bok som har tappat omslaget.

De virkade snöflingorna har satts fast på snöre som dekorerats med isiga pärlor från Panduro. Om du är sugen så finns det beskrivningar till diverse olika snöflingar här.

Galen i hjärtan

106826-247

Foto: privat



Som kusin Petra tidigare påpekat är jag helt tokig i hjärformade saker. Jag tycker den är skönt estetisk och symboliken är ju inte heller dum. :)
Jag har på senare tid gjort keramikhjärtan i massor och här är ett av dem. Den tog jag med till föräldrarna idag som adventspresent.

Andra advent

106826-246

Foto: privat


Här är det bildbevis att jag bakat idag, blev både bullar och sockerkaka. Marmeladen har jag inte hunnit med än, men tänkte försöka innan
Invasion. Som den hopplösa SF-nörd jag är så måste jag bara se det även om jag ska upp tidigt imorgon.
Nåväl, följetongen om marmeladen fortsätter senare.

Trevlig andra advent!





Husliga Ninus

106826-245

Foto: Ica Kuriren

Morots- och apelsinmarmelad

Ingredienser 4 burkar:
  • 750 g morötter
  • 3-4 apelsiner
  • 5 dl vatten
  • 8 dl strösocker
  • 2 dl citronsaft
  • 1 flaska certo pektin

  • Så här gör du:
    Skala och riv morötterna fint. Tvätta apelsinerna under varmt vatten. Skala dem med en potatisskalare så att så lite som möjligt av det vita följer med. Strimla skalet fint. Pressa ur saften. Blanda morötter, apelsinskal, saft, vatten, socker och citronsaft i en kastrull. Koka upp och skumma. Sjud utan lock i 60 minuter. Rör ner certo och låt marmeladen kallna. Förvara i kyl.

    Receptet hittade jag hos Ica Kuriren.



    Imorgon är det bullbak som gäller, jag ska även försöka göra lite apelsinmarmelad. På måndag, ja då ska det bakas peppakakor av släktreceptet. Oj oj, jag är verkligen inte speciellt huslig så vi får väl se hur det går. Men nu är det tvkväll som gäller. Trevlig helg på er!



    Dörrkrans

    106826-242

    Foto: privat


    En liten bild på dörrkransen jag gjorde förra året. Superenkel att göra, jag sydde en liten tomteluva, tovade en liten näsa och limmade fast grönt plastbarr och kastanjer och andra små bruna bär med limpistol. Skägget är av otovad ull. Kan det bli enklare? Snipp snapp så var den klar.
    Den får duga i år också, då jag inte har kommit på något annat.


    Keramikänglar

    106826-243

    Foto: privat


    Äntligen har jag satt vingar på keramikänglarna jag gjorde för ett tag sedan. Jag är inte riktigt nöjd med pärlhåret på den större ängeln, så det ska nog tas bort vid ett senare tillfälle.
    Den större ängeln är glaserad med pärlemovitt och den andra med blank vit glasyr. De ser lite knasiga ut, jag vill inte att de ska vara för juliga då jag har tänkt ha dem framme året om.

    Fyndat

    106826-244

    Foto: privat


    För några dagar sedan när jag var ute och övningskörde kikade jag in på
    Röda Korsets loppis. Hittade de här ljustakarna som blir perfekta i min silverljustakesamling. Hmm...var det där världens längsta skriv-i-hop-ord? :)

    Julpyssel

    106826-239

    Foton: familyfun.com


    Hos familyfun.com finns det blandade ideér för julen och annat pyssel också. Du hittar mat, godis, presenter att göra själv och saker du kan göra tillsammans med barnen.
    Jag blev sugen på att göra en hundkorv att lägga i fönstret för att hålla kylan ute. Fast i mitt fall blir det nog en kattkorv. :)





    Små söta hjärtan

    106826-237

    Foto: uniquedecoronline.com


    Varför kom inte jag på det här? :) De är ju hur söta som helst! Vill du se dem i närbild, klicka här.
    Ikväll har jag varit på keramiken och sedan såg jag mitt lilla spöke Petra dansa magdans. Vad du är duktig!!!






    Nytt utseende

    I och med att jag har lite sömnproblem till och från så har bloggen i natt fått ett nytt utseende. Jag kunde inte somna och började mixtra lite i PsP. Jag vet att bakgrunden påminner om den som finns hos Ihana Living, men den är så underbar att jag också ville ha det prickigt. Egentligen ville jag också ha det rosa, men ville inte känna mig som en total copycat.
    Hoppas det är lätt att hitta här även när jag håller på och experimenterar. :)

    Nu ska jag försöka sova igen! Godnatt på er!

    Pysseldags

    106826-230

    Foton: privata


    Igår var vi ett gäng som pysslade hos Moster Aira. Egentligen skulle vi ju ha stöpt ljus, men så blev det inte. Istället gjorde alla det de ville och för min del blev det hjärtan av metalltråd. Jag har ju sett många som bloggat om det och varit sugen så länge, så nu äntligen blev det några.
    Petra, vårat nytillskott i "klubben" gjorde fina grytlappar av filt med döskallar på. Kusin Petra pysslade med glasdecoupage och Moster Aira virkade med pärlor. Jag är så nyfiken på hennes idé, det ska visst vara till en takkrona.

    As requested

    Japp, här är lite bilder från kalaset igen då. Jag är så tacksam att jag har släkt och vänner som kom och firade med mig. Tack igen!

    Lite presentbilder då kusin
    Teija är så nyfiken. ;) Mycket gick i rosa, undrar om någon tror att det är min favoritfärg? *skrattar* I så fall tror de rätt! Det som finns i den lilla plastburken är en jordgubbsbadmössa från Lagerhaus...gissar på att ni önskade se mig med den på...men det kommer inte att hända.

    Föresten, Teija har en Julkalender med ett pysseltips om dagen. På finska, men det finns ju bilder att inspireras av.

    106826-229

    Foton: privata


    Första advent

    106826-224


    106826-225

    Foton: privata



    I och med att helgen var lite stressig, på ett skoj sätt, så har jag inte hunnit med att lägga ut någon bild på adventsljus. Så här kommer de, lite försenade. Jag provade två varianter, först med konsverburkar jag gjort mönster på med hjälp av en syl. Kändes lite för enkelt, så jag använder istället ljuslyktor jag köpt på I
    KEA och mossa med kottar som dekoration.

    Kalashelg

    106826-228


    106826-226


    106826-227

    Foton: privata


    I helgen har det förutom finbesök även varit några födelsedagskalas, både kusin Pias och mitt eget. Pia hade värstingkalas i lördags med både fika och dansmatta. haha Det var första gången jag provade det och det var hur skoj som helst!
    I söndags och idag har jag haft lite kalajs, för familj, släkt och vänner. Tack alla söta, ni vet att jag blev jätteglad för att ni kom och hälsade på! Puss på er! Och tack för paketen, jag är precis lika barnslig idag som för hmm....många år sedan. ;)
    Lite bilder på fler presenterna kommer imorgon. Tack igen!

    Finbesök

    106826-222



    106826-223

    Foton: privata


    I torsdags kom Ray och hälsade på från Oslo. Happy joy! Så jag hade finbesök mellan torsdag och söndag. Visst är ljuslyktan jag fick i födelsedagspresent fin! Love! Tack för besöket, jag hade så himlans roligt!!! Vi måste ses snart!





    Tillbaka

    Hej igen och hoppas ni hade en underbar första advent. Jag har haft fullt upp de senaste dagarna och återkommer ikväll med lite bilder och skvaller.

    Så länge får ni njuta av min lilla Pip som i sin tur njuter av utsikten genom vardagsrumsfönstret. :)

    106826-221

    Foto: privat