Flyttat

Halloj!

Tänkte bara göra en snabb post om att jag ÄNTLIGEN har flyttat. Tack pappa, Aulis, Sussie, Petra och Lotta för all hjälp! :) Vilket team vi var!

Just nu har jag inget internet, så jag kommer nog inte att posta något igen förrens på söndag. Ohh...känns skumt att vara utan både telefon och nät, men så blir det när man får ett ryck och flyttar några dagar tidigare. *ler*

Vi ses om några dagar! Trevlig helg på er alla!


Äntligen

Nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit kort på loppisfynden jag pratat om tidigare. Den dagen hittade jag även en stor linneduk och linnetabletter som fick följa med mig hem. Har ännu inte bestämt om jag ska använda tabletterna som de är, då jag har ett runt köksbord, eller om jag ska sy ihop dem till en stor duk. Hmm....får se hur det blir sedan när jag flyttat in i nya lägenheten.


106826-374

106826-375


Jag hittade även en träbit som jag inte riktigt vet vad den har varit till, men den var så fint sliten att även den hamnade i varukorgen. :) Har planer på att hänga den vågrät ovanför en dörr.

106826-363


Näsduken och den lilla löparen var bara för söta för att lämnas kvar. Egentligen är den nästan för sockriga för min stil, men jag kunde helt enkelt inte hejda mig.

106826-377

106826-376


Jag blev så glad när jag hittade den här spegeln. Jag har tänkt ställa den i bokhyllan om den får plats. Då kanske min silverljustake-samling ser lite större ut. ;)


106826-378


Sedan var jag och Lottisen på tur igår. Hon var en ängel som hjälpte mig att bära flyttkartonger från vinden här i gamla lägenheten till källaren till den nya. Tack söta du! Vi gick självklart en sväng på loppis också och då hittade jag bland annat de här två lådorna. Love! Fick även med mig en mintgrön sockerskål från Churchill, men den har jag glömt i bilen.

106826-373


Mjo, det var nog allt för den här gången. Tapeterna ni ser i bakgrunden är sådant som blev över efter tapetseringen i nya lägenheten. Hurra! Då har jag lite mer till min växande samling. Tillräckligt många för att få en ursäkt att gå och köpa mig något fint att ha dem i. *fnissar*






Alla hjärtans dag

Bättre sent än aldrig heter det ju, och i det här fallet hoppas jag att det är så. För jag vill så gärna tacka er alla som läst och kommenterat i min blogg. Tack tack tack! Det är fantastiskt roligt att läsa bloggar och se hur ni andra tänker och vad ni pysslar med. Otroligt inspirerande! :)


106826-380


Medans ni får ett cyberhjärta av mig, så fick jag lite godis i brevlådan. Lyckliga jag! Att vara singel under helgerna är ju som bekant ganska trist, då är det härligt att ha vänner som
Teija.
Hon skickade ett brev med kort och choklad. Mums! Jag hade bestämt att spara den till helgen, men det gick ju inte såklart. *fnissar* Thanx, you know i love you! :)
Teijas syster Tiina skickade även hon med en present, det är mössan ni kan se här nedanför. Vet inte riktigt vad hon kan mena med den? ;) Tydligen är man aldrig för gammal att bli bortskämd... Teija fick faktiskt en som det står "pappas flicka" på, så jag är kanske inte ensam?


106826-379




Lägenheten

Nu har tapeterna kommit upp i både hall och vardagsrum, jag är mitt i målning av köket, sedan är det nästan bara golven kvar. Jippey! Ja, och så flytta över alla möbler och pryttlar också då såklart.

Hallen har jag inte hunnit ta kort på än, men i vardagsrummet valde jag tapeter från
Boråstapeter. En helt vanlig billig variant i större delen av rummet som går i vitt, till fondväggen blev det en vit tapet med ornament. Jag stod i valet och kvalet om jag skulle gå på vitt där också, eller blått eller rosa. Men vitt vinner nog i längden, så det blev ju det såklart.

Om du kisar med ögonen så kan du nog se tapetmotivet. ;)


106826-362

Foto: privat




Presenter

Jag hade faktiskt inte en aning att man fick presenter när man tog körkort, men jätteglad är jag ju förstås. :)
Mamma och pappa gav mig en fin box med lite gott och blandat, bland annat pengar till en full tank, jättefint kort, en liten ballerina och sandljus. Den tjusiga asken och kortet har mamma gjort föresten.

Idag kom
Petra förbi i nya lägenheten där jag var och målade köket, hon hade också med sig presenter. Oj oj oj, äntligen äger jag en rattmuff! *fnissar* Jag har önskat mig en sådan hur länge som helst. Bakelse och läsk hade hon också med sig, perfekt paus i renoveringsarbetet.

Tack ska ni ha, jag är så glad! :)


106826-369

106826-368

106826-372

106826-371

106826-367

106826-366

Foton: privata






Nyshoppat

I och med att båda mina lägenheter är totalröriga, så blir bilderna därefter. Inga roliga bilder tyvärr, men jag ville i alla fall visa vad jag köpt den här veckan. Ja, jag vet att jag inte fotat klart de förra loppisfynden heller, attans vad jag har att göra. :) Men det är ju så roligt att äntligen kunna köra till loppisar när jag vill, så jag har verkligen passat på den här veckan. Sedan är det ju som sagt (förlåt för tjatet) mycket med lägenheten. Men jag lovar, jag ska verkligen försöka ta lite bilder den här veckan. Hoppas ni inte tröttnar ur alldeles på mig bara.



106826-359

Pytteliten silverbricka för ljus.

106826-355

Hattask i svart. Remmen har tyvärr gått av, men den var så söt att jag inte kunde låta bli. Härligt att ha lite mörkare detaljer i min ljusa lägenhet.

106826-356

Uppläggningsfat i vitt med vågiga kanter. Den är inte stämplad, men den är söt ändå. :)

106826-357

Åhlens har så himla gulliga presentpapper nu till Alla hjärtans dag. Kunde inte låta bli att köpa till min pappers- och tapetsamling. Stod och valde mellan rosa och rött, ni ser ju vilket som vann. *fnissar*

106826-360

Det här är inget jag köpt själv, utan det är en grattis-till-körkortet-present från Lilla Anna. Gissa om jag blev glad! Tack söta du! För er som inte vet så är det ett klippdocke-kit med magnet. Blir perfekt på kylskåpet i nya köket.








Lägenheten

Nu har vi grundmålat hall och vardagsrum, listerna är målade och likaså de flesta dörrarna och skåpen. Hurra! :) Halva vardagsrummet är dessutom tapetserat, så det börjar kännas som om det finns en ände på det här. Jag är så glad att jag har sådan hjälp av mina föräldrar, de har verkligen gjort det mesta medans jag själv har varit hantlangare och småfixare. Men än är det förstås inte klart, kommer nog ta en vecka till, minst.


106826-353

Här blir dörrarna vita, härligt med ljust i lägenheten.

106826-354

Röran i vardagsrummet.

106826-358

Jag var kvar i lägenheten till halv tio ikväll och målade lister och några av mina senaste loppisfynd. Den här tallrikshyllan ska jag ha tidningar eller skor i, har inte riktigt bestämt mig än.






Körkort

Äntligen äntligen äntligen, nu har jag också körkort! Hurray!
Därför har jag varit lite frånvarande och stressig den här veckan, det blev ju lite mycket att tänka på med både uppkörning och lägenhet.
Det känns i alla fall härligt att kunna ta bilen och köra iväg, utan att behöva ringa och höra om någon har tid att övningsköra. Lite smått skumt! *fnissar*

Nöjd och glad!


Lite bilder

Som jag tjatat om tidigare så har veckan varit ganska stressig med rivning av tapeter och lister i den nya lägenheten. Den ser just nu värre ut än den gjorde när jag köpte den. *skrattar* Men jag gissar på att det är så det ska vara under en renovering.

Planerna är att måla/tapetsera kök, hall och vardagsrum, samt byta golv i köket och hallen. Vi ska även måla tak, fönster- och dörrfoder och byta handtag och liknande. Puha! Dörrarna ska även slipas och målas om likaså garderoberna i hallen.
Jag är inte supernöjd med de nuvarande köksluckorna, men de får vara tillsvidare, likaså toalett och sovrum. De är relativt nyrenoverade och ljusa, så jag börjar med det som jag inte kan tänka mig att se varenda dag. ;) Vi har redan köpt tapeter och färg, mer om det kommer senare.


106826-352

Vardagsrummet stoltserade med vita strukturtapeter från 80-talet. Det tog mig en hel dag att riva ner dem och till min stora förskräckelse så hittade jag både grön och orange tapetväv under, så nu har vi bestämt oss för att tapetsera istället för att måla som var ursprungsplanen.

106826-351

Lägenheten är från 60-talet, så den typiska tubmodellen i vardagsrummet blir en liten utmaning att möblera hemtrevligt och lite lantligt. Men det ska gå. :)

106826-349

Köket har relativt nya skåpluckor, keramikspis och sprillans nytt kylskåp. Däremot är jordgubbstapeten och 70-talsgolvet absolut inget som jag gillar. :) Så här är det renovering som väntar.

106826-350

Japp, så här många sopsäcker fyllde jag under en eftermiddag, fyllda med strukturtapeter från hall och vardagsrum. Vad jag älskar att renovera! ;)






Lista

De senaste två dagarna har jag rivit tapeter och lister i min nya lägenhet. Jag fick nyklarna i onsdags och redan nu har jag träningsvärk i hela kroppen. :) Därför har det inte blivit så mycket bloggande på senaste tiden, men jag ska verkligen försöka skärpa mig på den punkten. Jag har till och med tagit lite kort på röran för att lägga ut här. Så imorgon ska jag försöka göra ett ryck och lägga ut dem.

Som den listoman jag är så norpade jag den här listan från
Denise. Det var ganska klurigt att tänka ut alla punkter, vad är det jag tror på, vad vill jag ect. Väldigt nyttigt. Listan var egentligen på engelska, men jag försvenskade den lite för enkelhetens skull.

TEN Random Things About Me:

* Tidigare kändes det som om jag åkte berg- och dalbana när jag åkte bil genom en rondell.
* Jag är oftast väldigt snäll, även om jag kan se lite elak ut. ;)
* Jag är otroligt pratglad, men trivs jättebra med att umgås med mig själv.
* När jag tittar på film lever jag mig in till max, sitter ofta och skrattar och gråter och klappar händer.
* Jag är snabb på tangentbordet, senast vi klockade mig skrev jag alfabetet på under 8 sekunder.
* Telefonprat är bland det långtråkigaste jag vet...
* ...näst efter recept- och matlagningsprat.
* Lakrits och shopping gör mig glad.
* Jag har inga syskon, men har alltid önskat mig en storebror.
* Jag pratar först och tänker sedan, vilket har satt mig i många konstiga och smått genanta situationer.


NINE Ways To Win My Heart:

* Var dig själv.
* Respektera mig för hur jag är.
* Ha gärna andra intressen än mig, för jag älskar att lära mig nya saker.
* Var lojal mot din familj och dina vänner, för då känner jag att jag kan lita på dig.
* Skratta ofta, åt dig själv, men inte åt andra.
* Överaska mig med något roligt; hemlagad mat, en överaskningsåktur i bilen...
* Ödmjukhet...är viktigt för mig, men med ryggen rak.
* Tycker du som jag att en filmkväll hemma eller en kväll på puben är lika roligt, ja då är
hälften vunnet.

EIGHT things I want to do before I die:

* Skapa en harmonisk tillvaro med familj och barn.
* Bo ett år i New York.
* Åka på Road trip i USA.
* Starta ett företag med Teija.
* Lära mig att klä om möbler.
* Lära mig större tålamod med andra och med mig själv.
* Renovera ett hus efter mina egna önskemål.
* Bo i en stor takvåning i centrala Tammerfors.


SEVEN ways to annoy me:

* Avbryt mig när jag pratar, eller när någon annan pratar med mig.
* Var oförskämd mot servicepersonal.
* Ha alltid rätt.
* Var snål och girig.
* Prata alltid om dig själv.
* Prata aldrig om dig själv och det du vill/kan.
* Håll inte det du lovar.


SIX things I believe in:

* Att familjen är det viktigaste i livet. Vad en familj är, är upp till var och en
att definiera.
* Att du oftast får det bemötande du förtjänar. Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
* Att det finns en mening med att vi finns här, på jorden.
* Att alla människor har lika värde.
* Spöken
* Kärlek


FIVE things I'm afraid of:

* Att bli ensam.
* Sjukdomar
* Att jag inte ska klara av att ta körkort.
* Alla hemskheter som kan hända mina nära och kära.
* Att gå hem själv i mörkret.


FOUR favorite items in my rooms:

* Datorn
* Min fåtölj, som kanske ska få ett nytt överdrag.
* Mina Förhäxad dvd-boxar.
* Fotoalbumen


THREE things I do everyday:

* Läser böcker
* Surfar runt och läser bloggar.
* Dricker Pepsi Max.


TWO things I want to do right now:

* Gå och lägga mig och läsa.
* Ha sovmorgon.

ONE person I want to see right now:

* Den lättaste av alla frågorna: Träffa Teija såklart. Miss you miss you miss you!