Pyssel hos Moster Aira


Ikväll var det så dags för pysselkväll igen. Vi samlades hos Moster Aira och myste i köket med både kaffe, läsk och wienerbröd. Mums! :) Själv hade jag tyvärr lite stressigt då jag skulle hem lite tidigare, men jag hoppas ni andra hann med att göra klar era kort. Det ska bli spännande att se nästa vecka!

Någon kamera hade jag inte heller med mig, så idag får det bli bilder från
Panduro. För medans de andra gjorde vykort, så försökte jag mig på en av Tildas nyheter, Stitchery-motiv. Tanken är att man ska måla motivet med textilfärg och sedan brodera. Jag använde mig av ett färdigt stämpelkit som skulle passa bra.

Det är inte klart än, så bilder kommer kanske efter nästa pysselkväll. Jag har hunnit måla motivet, så nu har jag broderiet kvar. Det var riktigt roligt, och skönt...att få göra något lite "halvfärdigt" som inte kräver så mycket och ändå är ganska kreativt.

Nästa vecka? Samma tid, vilken plats?



106826-348

Foton: Panduro



Duck tape crafts


En lite udda pysselvariant är ju att göra saker av tejp. Hos
The Duck Tape Club finns både inspiration och projektbeskrivningar hur man kan göra olika saker i just det materialet. Vet inte riktigt vad jag ska tycka, men nog måste jag prova någon gång. :) Om du vill prova att göra rosen, klicka på bilden så kommer du direkt till sidan med beskrivningen.



106826-347


Foto: The Duck Tape Club




Loppistorsdag

Som jag tidigare berättat så hamnar mamma och jag ofta på loppis när vi är ute och övningskör, inget undantag nu i torsdags. Då hann vi med både Emmaus och Ta till vara. Det var länge sedan jag hittade så mycket juveler på en och samma dag. Har inte ens hunnit ta kort på allt än. :)

Det här är lite av det jag hittade:

106826-334

Fem stycken pastellfärgade muggar. Funderar på om jag ska måla vita prickar på dem, men har inte bestämt mig ännu.

106826-335

Tre stycken förvaringsburkar i glas.

106826-336

Porslinsfat med liten lagad spricka, det ger den bara mer charm. Köpte även ett blockljus till den senare under dagen.

106826-337

Tillbringare i glas med rolig pip.

106826-338
Glasvas
106826-339

Liten gipsbyst.

106826-340

Liten keramikbambi

106826-341

Spolar till spinnrock eller vävstol? Jag ska ha dem till att förvara mina band på. Det rutiga kommer från Panduro.

106826-342

Liten glaskupa med fat. Kan användas precis som den är...

106826-343

...eller så här, med glasljustaken som jag också fyndade.

106826-344

Sist men inte minst, den söta vitlöksgömman som både förvarar och kan användas till att rosta vitlöksklyftor i ugnen.


Jag hittade som sagt lite mer saker också, men tycker att det här får räcka för ikväll. Nu ska jag sitta och skvallra med
Teija och även försöka titta på en film. Imorgon är det övningskörning och eventuellt auktion som gäller. En lugn helg med andra ord, men det får helt enkelt bli så tills körkortet är klart. Jag är jättesugen på att gå ut, men försöker ha lite karaktär så att jag blir klar med det någon gång.






Jag vann!

I fredags fick jag ett roligt litet paket i posten. Det innehöll min vinst från Ljuvligt hemma. De allra sötaste och ljuvligaste örhängen jag sett. Tänk att hon gjort dem själv, jag är imponerad. De var även inpackade in en söt prickig påse, som jag tror är Tilda från Panduro, det var verkligen grädde på moset.

Ännu en gång, TACK! :)



106826-333

106826-332

Foton: privata




Presenter

Tidigare i veckan fick jag presenter!!! Hurray, jag älskar att få roliga spännade paket i posten. Vem gör inte det? Min Teija skickade blandade saker hon har gjort och jag älskar precis allting.
I paketet hittade jag: cernitknappar i min favoritfärg rosa, en rosa brosch, en musbrosch, bokmärke, klubbor, påsgodis till Pipen och inte minst den jättefina virkade kronan.
Det är tänkt att jag ska stärka den själv, jag har bara inte klurat ut hur än. Men så fort jag gjort det kommer det upp en bild här.

Kiitos kiitos kiitos kiitos kiitos! Love you!



106826-345


106826-346


Foton: privata

Frånvarande

Hejsan hoppsan!

Jag har varit lite frånvarande de senaste dagarna då jag har haft fullt upp i verkliga livet och kände att en bloggpaus var det jag behövde.

Ni som känner mig vet ju att jag är fobiskt rädd för tandläkarbesök och den här veckan har jag varit där två gånger. Jo, det räckte för att jag skulle känna mig totalt stressad den här veckan.

Men det gick riktigt bra och som belöning köpte jag några tidningar,
Kreative kvinnor, som mamma tipsat om.
Det finns verkligen allt i den tidningen: mönster till kläder för både mindre och större tjejer, inredningsinspiration och massor med pyssel och intressanta repotage. Jag rekommenderar den verkligen!

Jag har även blivit med bostadsrätt och nu är packningen i full gång. Det har även kommit många på besök för att titta på hyresrätten som jag bor i nu, så det känns lite som om jag hade öppet hus. ;)

Stora körkortsdagen närmar sig och nu övningskör jag så fort någon hinner ta mig med ut. Ska även iväg om en timme, så här är det intensivt med körning. :)

Självklart har jag hunnit med att gå på loppis också. I torsdags var jag på Emmaus och Ta till vara och hittade så mycket roliga saker att jag är rädd för att mina hjälpare inför flytten kommer att gå i strejk. Bilder kommer självklart, ska försöka ta lite i eftermiddag.

Det var lite av händelserna i veckan. Hoppas ni får en lugn och trevlig helg och tittar in senare då jag hunnit lägga ut lite bilder.




Dockskåpsmöbler

Jag har fortfarande inte hittat några passande lister till mitt dockskåp. Nu har jag försökt med de tunnaste listerna jag kan hitta i trävarubutiker, jag har provat med papp och till och med glasspinnar. Nu måste jag ge upp och beställa ändå. Lite synd, för jag hade tänkt att det här skulle bli gjort av återvinningsmaterial i huvudsak, men jag vill ju även att den ska bli fin.

Undertiden så har jag renoverat möbler som jag köpt på loppis. Här kommer mitt första färdiga projekt: soffgruppen.



Före


106826-329



Efter


106826-330



Den första hyresgästen har föresten anlänt, en liten kanin från mamma.


106826-331





Snö och kallt

106826-319


Även om jag inte ens är en amatörfotograf, för jag tar nästan aldrig bilder, så blev jag inspirerad att prova då jag kikade in hos
Tina och såg hennes bilder från skogspromenaden med hennes gulliga hund.

Självklart skulle jag komma på den idéen under den kallaste dagen på länge, men skam den som ger sig. Så jag packade på mig långkalsonger, mammas varmaste vinterskor och min stickade sjal som Teija gjort till mig. Måste ju säga att det fortfarande bet i ansiktet av kylan, men jag hade bestämt mig för att ta lite vinterfotografier, alltså stannade jag ute tills det var klart. :)

Jag har lite överpompöst döpt min fotoserie till "Spår i Snön". *fnissar* Tycker ju att mitt första försök var värt ett eget namn.



106826-320

Skoterspår i backe

106826-321

Spår av lek

106826-324

Äppelskruttsspår

106826-322
Spår av fordon

106826-328
Hundspår



Foton: privata





Cernitinspiration


Nu gjorde jag en liten "fuling", jag tog helt sonika en bild från min kusin
Teijas sida och bloggar om. Jag tycker hennes cernitknappar är så söta att de förtjänar lite extra eloge. :) Hon har även gjort cernitknoppar till vanliga garnstickor, kanonskoj.


106826-318

Foto: Teija

Sockersött från Rusta


Jag har letat tapeter i flera veckor nu och i fredags hamnade vi på
Rusta. Där finns faktiskt en hel del som var i min smak, det är bra, för jag är ju inte gjord av pengar. ;) Tror att jag tar några vanliga tapeter därifrån och så lite dyrare till fondvägg i hall och vardagsrum. Jo, så får det nog bli... (Ni som känner mig vet att jag kommer att hinna byta åsikt ca tusen gånger innan jag ens har fått nyklarna.)

Men det var faktiskt inte tapeter jag skulle blogga om nu utan om de andra söta sakerna jag hittade där. Visste inte att det fanns så mycket användbart och begärligt hos dem, så jag är glatt överraskad. Misstänksam som jag är mot lågpriskedjor, så kollade jag självklart upp deras Uppförandekod, så nu känns det lite lättare om hjärtat.

I alla fall så blev jag alldeles surrig av glädje av deras rosa pryttlar. De kommer att se helt underbara ut i min lägenhet. Nej, jag har inte köpt något än, jag försöker vara smart och vänta tills jag bor där så vi slipper bära onödigt mycket saker under flytten.

Pip skulle ju bli helt till sig av lycka av att få sova middag i den söta luddiga korgen. :) Själv skulle jag tycka det vore otroligt trevligt att borst tänderna framför det söta vita badrumsskåpet.

106826-316

106826-317

Foton: Rusta





Förkläden


Egentligen är jag inte mycket för att använda förkläden, men de här är ju jättesnygga. Hos
Jessie Steele hittar du de mest fantastiska skapelserna som till och med jag gärna sätter på mig då jag pysslar eller bakar.
Genom att titta på bilderna fick jag inspiration till nya klänningar, så nu längtar jag tills jag kan få lung och ro att sitta vid symaskinen igen.



106826-315

Foton: Jessie Steele




Helgen

Det här skulle bli en hemmahelg med pyssel, slapp, tv och mys. Det har det blivit också, men jag är redan nu rastlös som attans, skulle nog ha gått på bio i alla fall. :)

Tidigare idag cyklade jag hem till föräldrarna för att hälsa på Pipen. Det var kallt, men annars härligt väder. När jag sen skulle hem var det snöstorm!!! Tack snälla pappa för skjutsen hem. :) När jag nu tittar ut genom fönstret ser det ut som i en sagobok, snön ligger alldeles orörd utanför och det är alldeles tyst.

Dagen tillbringade jag med att klia Pip på magen, grädda våfflor, måla lite på en träask jag fyndat på loppis och diskutera färgkombinationer till lägenheten med mamma. Ganska skönt och trevligt.

Tidigare i veckan var jag på Röda Korsets loppis och hittade en mandelkvarn. Jag har ingen sedan tidigare och kommer antagligen aldrig att behöva använda den. Men den är ju så söt! :) Fläckarna på bordet är föresten målafärg, måste komma ihåg att fixa bordet när jag ändå målar väggarna.

Hoppas ni har en trevlig helg också och kan mysa inomhus så ni slipper snöstormen. :)



106826-313

Lyckades fota Pipgrisen idag. Hon tycker att blixten är extremt obehaglig, så det är inte ofta jag lyckas ta en bild som inte är totalt suddig. ;)

106826-314

Min alldeles egna mandelkvarn. Nu måste jag köpa en hylla att sätta fast den på, så att jag kan ha den framme i mitt nya kök.





Pysselkväll

Ikväll var det årets första pysselträff, trevligt! Vi träffades hos mig och ikväll visade mamma hur man gör kort med djup och dimension med hjälp av skumpuffar. Det var superenkelt!

Det enda som krävs är trälim, servetter, styvt papper, sax och fantasi, ja och så de där små klisterpuffarna också förstås.

Stryk lim på ett ganska tjockt ark papper, låt torka i tio minuter. Medans limmet torkar kan du passa på att klippa ut bilder från servetter, kom ihåg att ta bort alla lager, så att du bara har framsidan kvar. Det är det tålamodsprövande i den här historien, annars var det hur simpelt som helst.
Sedan lägger du på motiven på papperet, lägg ungspapper på både baksidan och framsidan, sedan stryker du fast bilderna på arket.
När det har fastnat är det bara att klippa ut motiven, klistra på puffarna och fästa på ett vykort. Du kan antingen göra ett lager utan puffar och sedan bygga på, eller bygga direkt som jag gjorde på mina.
Förstod du hur jag menade? Hmm...trodde nästan inte det. Hos
Panduro hittar du en beskrivning med bilder där de visar hur man gör med färdiga motiv.

106826-311

Mina gästers alster färdiga och klara.

106826-312

Mina egna kort, ska bli födelsedagskort hade jag tänkt.



         


Några bilder från kvällen, klicka så blir de större. Nästan alla var med i kväll, glädjande nog. Vi fick till och med lite manlig fägring i form av Pias pojkvän Anders. ;) Då ses vi nästan vecka, samma tid, ny plats.


Papperspyssel

Ni som håller på med kort och scrapbooking känner säkert till den här sidan redan. Men för oss som inte är så vana är det rena guldgruvan. :) Hos Stampington finns olika pappersprojekt med tillhörande mallar, kanonbra startprojekt. Nu blev jag supersugen på att göra de här roliga avlånga kuverten och den lilla korgen. Men jag ska nog vänta ett tag, jag har minst 10+ saker på gång som aldrig verkar bli avslutade. :)



106826-303  106826-302

Foton: Stampington



   

Dockskåpsmaterial

Den här veckan har jag varit så lyckosam i mitt samlande. Eller, jag har så snälla vänner och familj. :) Jag var förbi hos Lotta häromdagen då hon sa att hon hade tänkt kasta gamla kläder. Där hittade jag en hel del saker som en miniatyrist har mycket stor glädje av. Tack tack! Nu har jag material till både rutiga kökshandukar och en ullig rosa pläd!!! Precis det som jag letat efter!!

Hos kära mor hittade jag en hel del som inte enbart ska användas till dockhuset. Jag fick även några ikonbilder som ska användas till decoupage. Jättefina! :) Ser ni den lilla bebisen? Nu måste jag ju bygga ett nytt hus eller införa en barnkammare i min lilla stuga.

Vi var även förbi på loppis några gånger den här veckan. Till dockskåpet hittade jag bland annat de här roliga pryttlarna. En gammal cykel och en urtjusig balkong. Ser ni den lilla lyktan!?

Sedan så var jag hos Tina idag och åt tjejmiddag och såg den sämsta filmen någonsin. (Titta aldrig på Spawn vad ni än gör!!!). Maten var jättegod, sällskapet himmelskt. :) Som en extra bonus blev Tina eld och lågor när hon fick höra talas om mitt dockhusprojekt och dammade av sina pyssellådor och titta vilka fina skyltar och knappar hon hittade!!! Jag är så glad! :) Trodde inte att någon kunde ha mer pysselmaterial än mig, men där tog jag verkligen fel. *skrattar* Självklart är jag otroligt avundsjuk! Och ännu mer när jag tänker på att hon i övermorgon åker till Thailand i nästan 4 veckor. Ha nu så roligt! :)

Tina är föresten inne på country style i sin inredning, jag gick runt och oade och aha-ade hela kvällen. Det är likadant varje gång jag varit där. Det lilla staketet har hon i verklig storlek i hallen. Urgulligt, så nu måste ju jag också fixa mig en sådan.



106826-301

106826-299

106826-300

106826-298

Foton: privata

Dockskåpet

Eftersom ni var några stycken som bad så snällt så tog jag självklart kort på dockskåpet nu när pappa hade fotat färdigt. (Teija hade rätt, han var som den värsta papparazzin ett tag här. *fnissar*)

Det är inte mycket som är färdigt, det är mest tapeter, färg och sådant som har blivit gjort. Men ja, ni ser kanske vilken stil jag tänkt gå på. Lite shabbychic och country sådär.

Jag ber om ursäkt för att jag inte snyggade till huset innan fotograferingen, så nu ser ni lim som hänger i fönstret och omålade dörrfoder. :) Det ska även bli tak-och golvlister, taket ska läggas om och dörrkarmar och liknande saker fattas ju också än.

Tavlorna har jag gjort igår. Den vänstra av scrap-papper och glasspinnar, den andra är ett loppisfynd som jag målat om.


106826-297

106826-296

106826-295
106826-294

Foton: privata






Pysseltips

Hos Home and Garden television finns det massor med skoj tips och ideér för oss pysselsugna. Du hittar även några videosnuttar med visuella instruktioner, kan vara bra att ha tillhands ibland.
Min senaste favorit hos dem är den här klädhängaren av dörrknoppar. Jag har tidigare tänkt att göra en klädhängare eller smyckeshängare av gamla trådrullar, så jag tror att jag ska göra båda två till min nya lägenhet.
Är du som jag en "lumpsamlare", ja då är den här sidan något för dig.



106826-292

Foto: hgtv.com


106826-293

Foto: privat




Inspirationstips


Idag fick jag ett nätbutikstips från
Teija. Sateenkaarentaa.fi har allt möjligt lantligt och mysigt i sitt sortiment. Själva sidan är lite klurig, men sakerna är så fina! Det står inte någonstans om man kan beställa utanför Finland, men kanske kan du få inspiration genom att titta på bilderna.
Klicka på länken Nettiputikkiin, då kommer du till deras fina saker.

Efter körskolan idag så åkte jag till Lotta för att ta en förmiddagsfika. Då fick jag även lite kläder, tyg och annat pysselmaterial till dockskåpet. Jag tackar och bockar! Det kommer att vara till stor användning. :)

Nu har jag tapetserat, lagt golv och målat fasaden. Nu är det fönstermontering och tak på agendan. Återkommer med kort så fort jag får kameran.



  106826-291

Tillbaka igen


Förlåt alla, jag är så snurrig och stressig just nu att hälften vore nog. Har just skrivit på kontraktet för lägenheten, så jag håller på att packa och kasta saker. Samtidigt letar jag golv, tapeter och färg till hemmet och även till mitt lilla hem, dockskåpet. :)
Jag har inte någon kamera heller just nu, den är hemma hos pappa som varit på kalas. Så kan det gå när man ska dela på sakerna. *skrattar*

Jag var på loppis tidigare idag och hittade lite saker till skåpet. Bland annat en balkong med en liten ljuslykta som hänger från taket. Tar kort så fort jag får tillbaka kameran.

Hittade den här bilden hos Ideal Home Magazine, precis sådana färger vill jag ha i mitt hem också. Men utan panelen tror jag. Hmm...det är så klurigt att bestämma sig. Jag vill ju ha fint, personligt och billigt.

Hoppas ni har det bra och att ni inte helt har gett upp att komma hit och kika hos mig.

106826-288

Foto:
Ideal Home




Årets första inlägg

Då var det dax för årets första inlägg. Tyvärr har jag inga pysselbilder att visa upp, då dockhuset tar min största tid. Nu är tapeterna nästan klara, nu väntar golv och lister. Då kommer det första kortet.

Nyårsaftonskvällen gick som på räls. Vi hade underbart skoj och åt massor med god mat. Det var knytkalas, så till varmrätt fick vi många olika rätter, bland annat paj som jag föråt mig på. En tjej hade gjort ett mumisigt bröd som var så himlans gott. Jag fick det superenkla receptet och när jag bakat det själv så kommer det även upp här.

Under kvällen så åt vi som sagt, MASSOR, vi drack lite också och lekte och tävlade. Jag vann ingenting. *skrattar* Nu var det ju musiktävlingar, vilket inte hör till mina största kunskaper eller talanger. Men det var självklart lika roligt för det! :)

När klockan slog tolv gick vi alla ut för att titta på fyrverkerierna runt stan, vi smällde varken raketer eller smällare, vi är ju djurägare. Däremot så drack vi självklart champange och firade med de största tomtebloss jag någonsin sett.

Hellyckad kväll med andra ord. Jag tog inte så mycket kort under kvällen, hade tydligen fullt upp med att roa mig. Petra och Jonas fastnade i alla fall på bild, och så måste jag väl lägga ut mig själv också, även om mitt fina nyårsglitter inte syns. ;)


106826-286


106826-287




I år har jag inte heller några nyårslöften, utan önskningar. Däremot har jag börjat att gå till gymmet igen, tror jag. *skrattar* Var där för första gången imorse. Håll tummarna att jag inte ger upp! Sitter här med träningsvärk redan, men antar att min kropp fick en chock när jag inte varit på gymmet sedan i sommras.

Så god fortsättning på er alla och hoppas att alla era önskningar och drömmar slår in!


Om du är intresserad av miniatyrer, kika in på de här sidorna. De är helt galet söta!

Miniatyrforumet
TreeFeather